My Account
0,00 zł
Om grundlæggerne
Paton Eugene Oskarovich
Fremtrædende ukrainsk videnskabsmand inden for svejseprocesser og brokonstruktion, akademiker ved USSR’s videnskabsakademi (1929). Udmærket videnskabsmand i Sovjetunionen (1940). Grundlægger og første leder af Institut for Elektrisk Svejsning ved Ukraines Videnskabsakademi. Є.О. Paton blev født den 5. marts 1870 i Nice, Frankrig, viede næsten hele sit modne liv til skabelsen og udviklingen af svejsning, har mere end 93 værker inden for svejsning, ydede et grundlæggende bidrag til udviklingen af Ukraine som en industristat.
Fremtrædende ukrainsk videnskabsmand inden for svejseprocesser og brokonstruktion, akademiker ved USSR’s videnskabsakademi (1929). Udmærket videnskabsmand i Sovjetunionen (1940). Grundlægger og første leder af Institut for Elektrisk Svejsning ved Ukraines Videnskabsakademi. Є.О. Paton blev født den 5. marts 1870 i Nice, Frankrig, viede næsten hele sit modne liv til skabelsen og udviklingen af svejsning, har mere end 93 værker inden for svejsning, ydede et grundlæggende bidrag til udviklingen af Ukraine som en industristat.
SVEJSNING ER EN
FREMTID
...jeg ønsker, at du skal være et seriøst menneske, at der er brug for dig hos andre end dig selv og dine forældre.
О.P. Paton
... Jeg ved, at det giver den største glæde. Det er evnen til at sætte sig et lille, men selvstændigt mål og holde ud for at nå det. At vide, hvad man vil opnå i livet, er en stor lykke. Jeg har truffet et afgørende valg: Jeg vil bygge broer.
E.О. Paton
JEG HAR ARVET DET FRA MIN FAR:
- Kærlighed til uafhængighed.
- Dårligt udviklet socialitet, hvilket resulterede i, at jeg tilbragte lidt tid i selskab og havde en lille vennekreds.
- Succes på jobbet.
- Vedholdenhed i at nå det planlagte (skitserede, definerede) mål.
- Vedholdenhed i at nå det planlagte (skitserede, definerede) mål.
- Højt udviklet praktisk anvendelighed. I ethvert værk er jeg altid først og fremmest interesseret i dets formål og praktiske anvendelighed.
- Krævende over for underordnede og sig selv.
UDDANNELSE
1894 blev jeg medlem af fakultetet på det polytekniske institut i Dresden og vænnede mig hurtigt til min nye stilling på instituttet. Deltagelse i designet af en stor jernbanestation (i Dresden) åbnede en uvurderlig mulighed for fra de allerførste uafhængige skridt at teste i praksis, i livet, konsolideringen af den viden, der er erhvervet på studenterbænken. Hos det største brobygningsfirma i Gutehofnungschütte i Stekradesne blev jeg i januar 1895 betroet arbejdsdesignet af en vejbro. i inne prace projektowe przy mostach.
E.О. Paton
Farvel, Tyskland, du har intet at holde mig til, min plads er i Rusland. I august 1895 tog jeg til Sankt Petersborg for at blive student igen i et år ... På otte måneder skulle jeg forberede mig til eksamen i 12 fag og færdiggøre fem store eksamensprojekter. På et år var det arbejde færdigt, som normalt tager to eller tre år. Jeg startede med broprojektet - det mest ansvarsfulde af alle diplomprojekterne, især da det projektowałem już mosty w Niemczech.
Є.О. Paton
Kiev Polytechnic Institute tilbød mig det nyoprettede fakultet for Bridges ...
Forelæsninger, brodesign, udvikling af lærebøger ... Årene gik mig forbi i denne ...
At skabe Kiev-gangbroen for enden af Petrivska Avenue, en bro, som alle Kiev-borgere kender, bragte mig megen kreativ glæde. Fortsættelsen af Petrivska Avenue var hæmmet af resten af skråningen på den bjergrige bred af Dnieper, som endnu ikke var faldet. Oprindeligt blev der fremsat et projekt om at omgå dette område med en tunnel. Denne beslutning forekom mig uinteressant, kedelig. Dette smukke hjørne af Kiev kunne dekoreres med en let, smuk bro. Det ville se ekstremt attraktivt ud på baggrund af den grænseløse Dnieper-flod og Kievs smukke parker. Jeg foreslog at lave en dyb udgravning på skråningen og dække den med en let gangbro med halvmåneformede gennembrudte spær. Denne udtalelse blev vellidt og accepteret.
Є.О. Paton
Parkbroen i Kiev blev bygget i 1912 efter et projekt af E.O. Paton.
Elektrisk svejsning
Den 2. februar 1933 besluttede præsidiet for det ukrainske videnskabsakademi at organisere Electric Welding Institute, og den 1. januar 1934 udstedte Rådet for Folkekommissærer i Sovjetunionen en resolution om oprettelse af verdens første specialiserede center for videnskabeligt og teknisk arbejde inden for svejsning. Eugene Oskarovich Paton var den permanente direktør for Electric Welding Institute indtil august 1953.
Hovedfokus for instituttets medarbejdere i de første år var studiet af styrken af svejsede samlinger og søgningen efter rationelle former for svejset konstruktion. Disse spørgsmål var ekstremt vigtige i begyndelsen af svejsningens udvikling. Forskningen i svejsede samlinger og konstruktioner blev udført på E.O. Electric Welding Institute. Paton og hans medarbejdere etablerede det videnskabelige grundlag for design, beregning og fremstilling af svejsede konstruktioner.
In 1939–1940, Jeg havde allerede erkendt dette vigtige problem, så og troede på, at det i fremtiden ville bestemme hele indholdet af vores videnskabelige arbejde. Dette er automatisk neddykket lysbuesvejsning.
... I den automatiske lysbuesvejsning så jeg virkeliggørelsen af alle de mål, som jeg og mine medarbejdere havde sat os, da vi begyndte at arbejde med svejsemekanisering. Vi forfulgte dem vedholdende gennem alle udforskninger, fejl og fiaskoer. Disse mål var: høj produktivitet og svejsekvalitet, der frigør svejserne fra hårdt fysisk arbejde.
Højhastighedssvejsning med neddykket lysbue blev ikke bare bredt anerkendt, men blev også en vigtig teknologisk proces i våbenfabrikker. Titusindvis af kampkøretøjer forlod værkstederne med sømme, der var svejset under flux. Ved krigens slutning var der ikke længere nogen håndlavede sømme på kampvognsskrogene. Produktionen af kampvogne til fronten steg flere gange. Ved krigens slutning var antallet over 55.000.
Є.О. Paton
I slutningen af 1941 var der kun tre svejseanlæg på landets fabrikker, i slutningen af 1942 var der allerede 40, i slutningen af 1943. - 80, i marts 1944. - 99, i december 1944. - 133! På det tidspunkt arbejdede instituttet på 52 fabrikker.
Den 9. juni 1947 vedtog Sovjetunionens ministerråd en resolution "Om udvidelse af brugen af automatisk neddykket lysbuesvejsning i industrien". Instituttet blev betroet den videnskabelige og organisatoriske støtte til alt svejsearbejde i landet. For at diskutere denne regeringsbeslutning blev All-Union Automatic Welding Conference afholdt i Kiev i oktober 1947, hvor E.O. Paton præsenterede rapporten "Prospects for the further development of automatic welding in the USSR".
Videnskaben går i produktion
I 1948 studerede han på et billaboratorium i Ukraine.
For at introducere nye teknologier og udstyr til svejseindustrien og etablere professionel uddannelse for svejsere, skabte E.O. Paton en laboratoriebil på Electric Welding Institute. Takket være denne innovative idé var instituttets specialister i stand til hurtigt at levere ny viden til virksomheder i de fjerneste hjørner af landet.
Farvel, Tyskland, du har intet at holde mig til, min plads er i Rusland. I august På grundlag af konklusionerne fra akademiker E.O. Paton, baseret på videnskabelige og praktiske data, vil automatisk neddykket lysbuesvejsning, når den anvendes til konstruktion af broer, spare metal med gennemsnitligt 20% og arbejdskraft på mere end 2 millioner mandetimer.... Det reducerer også behovet for valsning, øger konstruktionens korrosionsbestandighed og frigør transport fra unødvendig metalhåndtering.
Fra Khrusjtjovs MS-note til CPSU's Centralkomité
Hovedparten af svejsningen af hovedbjælkerne blev udført af automatiske og halvautomatiske maskiner udviklet i EEZ. Den teknologiske proces med at samle og svejse hovedbjælkerne blev udført ved hjælp af flowmetoden; 97% af alle sømme blev svejset ved hjælp af automatiske og halvautomatiske maskiner.
Jeg ser med håb på vores talentfulde unge mennesker. De fleste af hans kammerater har stadig en relativt kort erfaring med videnskabelig aktivitet, men de har lært at arbejde kollektivt, venskabeligt, sammenhængende, ikke at opleve og kritisk evaluere deres succeser, at opretholde en tæt forbindelse med liv og produktion. Det giver mig håb om, at det електро Institut for Elektrisk Svejsning, vi har skabt, vil fortsætte med at klare sine store opgaver...
E.О. Paton
LIVSLANGT ARBEJDE
Boris Paton
(1918-2020)
Paton Boris
Ukrainsk videnskabsmand inden for svejseprocesser, metallurgi og metalteknologi, doktor i tekniske videnskaber (1952); præsident for Ukraines Nationale Videnskabsakademi (1962-2020), to gange Socialistisk Arbejdes Helt, først hædret med Ukraines Helt-prisen.
Direktør for Eugene Paton Institute of Electrical Welding of the National Academy of Sciences of Ukraine (siden 1953); generaldirektør for det tværfaglige videnskabelige og teknologiske kompleks “Eugene Paton Institute of Electrical Welding” (siden 1986); formand for International Association of Academies of Sciences (siden 1993); medlem af Rådet for Videnskab og Videnskabelig og Teknologisk Politik under Ukraines præsident (siden marts 1996); formand for kommissionen for Ukraines statspris i videnskab og teknologi (siden december 1996); medlem af den statslige kommission for reform, udvikling af Ukraines væbnede styrker, andre militære formationer, våben og militært udstyr (siden december 1996). ); formand for kommissionen for Ukraines statspris i videnskab og teknologi (siden december 1996); medlem af statskommissionen for reform, udvikling af Ukraines væbnede styrker, andre militære formationer, våben og militært udstyr (siden marts 2003); første viceformand for Ukraines nationale råd for bæredygtig udvikling (siden maj 2003).
Jeg finder glæde i at lære andre at arbejde, i at uddanne en hel generation af unge svejseforskere. Det er virkelig en god forandring, og de bringer vores fælles sag fremad med succes. Blandt dem er mine sønner.
E.О. Paton
Biografi
Boris skulle forsvare sit eksamensbevis på krigens første dag. I den situation kunne kandidaterne forsvare alle på én gang. På vej til det polytekniske institut, nær det, der nu er Victory Square, blev Boris angrebet af tyske fly.
"Vi var unge og hensynsløse: Jeg kunne ikke finde på noget bedre end at gemme mig for bomberne i indgangen til det nærmeste hus. Det var, som om det regnede. Heldigvis for mig ramte bomben ikke huset. Under disse omstændigheder dimitterede jeg fra instituttet og kom i retning af Leningrad, på vegne af Zhdanov sudnobudivnyy plant - hvor jeg gjorde min præ-diplom praksis, en velkendt virksomhed, også kunne lide mig Leninhrad. "
B.E. Paton
Men krigen ændrede hans skæbne: Han blev omdirigeret til Gorky, til Krasnoye Sormovo-fabrikken, hvor han arbejdede indtil februar 1942. På det tidspunkt blev han på sin fars anmodning overført til det elektriske svejseinstitut, som var blevet evakueret fra Kiev og havde base i Nizhny Tagil. De boede der, hvor de arbejdede: på tankfabrikken. Forskningsarbejdet blev udført direkte i værkstederne. På uhørt kort tid førte det til enestående resultater. Der blev udviklet måder, metoder, teknikker og teknologier, som sikrede høje hastigheder og fremragende svejsekvalitet. Kompleksiteten og den banebrydende karakter af denne forskning demonstreres overbevisende af det faktum, at det aldrig lykkedes Nazityskland at bruge automatisk svejsning til tankpanser, og det dukkede ikke op i USA før 1944. Dag efter dag, måned efter måned, smeltede “Paton-sømmen” pålideligt den “legendariske T-34” og andre kampkøretøjer sammen til en monolitisk helhed. Den var faktisk stærkere end selve panseret, og selv under direkte beskydning blev den ved med at holde på de panserplader, der var blevet ødelagt af ilden. Dette var en videnskabelig bedrift af instituttet og dets ledere.
Det var svært i starten. På det tidspunkt var hans viden, erfaring og autoritet trods alt mindre end hans fars. Det er én ting at være sin fars stedfortræder og en anden at lede et institut selv. Men der er et ordsprog: "Uhellige gryder bliver til."
B.E. Paton
I en alder af 35 blev Boris Yevhenovych Paton direktør for Electric Welding Institute og forblev i denne stilling indtil 2021.
Den praktiske implementering af mange ideer inden for rumfart er umulig uden den udbredte brug af metalsvejsning direkte i rummet som en af de mest lovende og alsidige teknologiske processer til sammenføjning af materialer.
E.О. Paton
Paton gik i 1960’erne i gang med at udvikle en anordning, der skulle gøre det muligt at svejse i rummet under vægtløshed og vakuumforhold. Forskeren stod over for en række opgaver og vanskeligheder, som han var nødt til at overvinde. Især er forholdene i rummet meget anderledes end på Jorden, så dybt vakuum, vægtløshed, temperaturforskelle, stråling, elektriske og magnetiske felter fra Jorden og andre planeter skal overvindes under svejsningen.
Efter omfattende forskning og eksperimenter konkluderede Paton, at elektronstrålesvejsning, lavtrykskompressionsbuesvejsning og smeltning samt stuksvejsning var de mest lovende til brug i rummet.
Vulcan var den første, der blev placeret i kredsløb om jorden. Med dens hjælp blev svejseprocessen på rumfartøjet udført for første gang. Det fungerede med automatiske svejseprocesser med elektronstråle, komprimeret lavtryksbue og fusion.
I rummet fandt den første svejsning sted i 1984, hvor Patons “Universal Hand Tool” blev brugt. Det var ved hjælp af det, at astronauterne ikke bare kunne skære metal i vakuum, men også svejse det med forskellige typer sømme.
Aftenen før den 1. maj 1975 ringede Volodymyr Vasylvych Shcherbytsky til mig og sagde: "Suslov har ringet til mig for at udnævne dig til præsident for Unionsakademiet". Jeg sagde: "Nej, Vladimir Vasilyevich, det vil jeg ikke". "Hvordan kan du lade være! Men det her er Moskva, CPSU's centralkomité. Især fordi Bresjnev også ønsker det." "Jeg svarede, at jeg ikke stræber efter Moskva. Her har jeg et institut, Det Ukrainske Videnskabsakademi....
B.E. Paton
"Dette er et uacceptabelt sted at bygge et atomkraftværk". Denne anmodning, sammen med de relevante argumenter (kraftværkets nærhed til Kiev, floderne Pripyat og Dnipro, hvis vand bruges af 70% af den ukrainske befolkning osv.), blev underskrevet af BE Paton og sendt til den ukrainske ledelse. Det er helt klart, at denne handling fra BE Paton er en handling fra en mand med stort personligt mod og høje borgerlige principper.
Academician V.G. Baryakhtar
Akademipræsidentens arbejdsdag i maj og hele sommeren begyndte tidligt om morgenen og sluttede sent om aftenen. At fastlægge videnskabeligt forsvarlige prioriterede foranstaltninger og anbefalinger til at eliminere konsekvenserne af reaktoreksplosionen krævede kendskab til situationen direkte på ulykkesstedet, tætte forbindelser til USSR's regeringskommission, Kiev bykommission, involvering af mange akademiske institutter, evnen til at vælge den bedste fremgangsmåde, koordinering af mange arbejdsdeltagere. Præsidenten overtog hovedparten af disse komplekse og ansvarsfulde sager. Han arbejdede dagligt, også lørdage og søndage, og definerede akademiets hovedaktiviteter, afholdt de afsluttende møder i præsidiets operationelle kommission, traf de endelige beslutninger om de foranstaltninger, som kommissionen foreslog, og fortsatte implementeringen af dem.
B.М. Malinowski
Han har ikke gjort karriere. Han arbejder. Det er hans sjæls naturlige tilstand. Det er svært at identificere hovedmotivet: "videnskabsmandens nysgerrighed", "behov for at være aktiv" eller "gavn for samfundet". Det er sandsynligt, at alle tre finder sted.
М.М. Amosov
Husk: Vi er ikke født til at stå stille. Lad ikke den aktive spænding blive mindre. Sæt pris på hver dag og time. Selv de gamle tænkere indså, at mennesket, det menneskelige liv – er altings målestok. Dit eget liv er ingen undtagelse …
B.E. PAton
Jeg gentager: Ungdommen er alt. Hvis der ikke er nogen ungdom, vil der ikke være nogen videnskabsskoler, og videnskabsskoler er, hvad videnskab handler om.
B.E. Paton
PATON ApS
Adresse: Sejbækvej 24
8800 Viborg ( Danmark)
Har du brug for hjælp? Ring til os:
Mandag-fredag: 08:00-16:00
Lørdag-søndag: Lukket
Eller send en e-mail:
Strona stworzona i obsługiwana przez: Agencja Marketingowa DIGITIX
Copyright 2024 © PATON Europe Sp. z o. o.
- Image
- SKU
- Rating
- Price
- Stock
- Availability
- Add to cart
- Description
- Content
- Weight
- Dimensions
- Additional information
Strona stworzona i obsługiwana przez: Agencja Marketingowa DIGITIX
Copyright 2024 © PATON Europe Sp. z o. o.