Svejsemaskine til værksted og bilservice

Svejsemaskine til værksted og bilservice

Svejseapparater til bilservice skal være lette, kompakte og pladsbesparende – de arbejder ofte på utilgængelige steder. De skal være modstandsdygtige over for ugunstige miljøforhold (lak, fedt, støv, metalspåner osv.). Enhederne selv skal have et kompakt og stød- og slagfast hus. De skal have lange strømkabler og netledninger med isolering af høj kvalitet, hvilket letter arbejdet, hvis enheden skal flyttes ofte. Enheden skal også være nem at betjene og sikre hurtig og nem ændring af svejseparametre.

Det er værd at nævne typen og tykkelsen af det svejsede materiale – baseret på dette kan du vælge den optimale enhed til din applikation.

Det er også vigtigt at have en elektrisk installation. 16A-beskyttelsen forhindrer ofte brugen af mindre energieffektive transformersvejsemaskiner. Til sammenligning kræver transformersvejsemaskiner op til 160 A 20-25 A beskyttelse og inverter-svejsemaskiner 16 A.

MIG-Apparatuur

MIG-udstyr – Paton

En meget vigtig parameter er svejsemaskinens arbejdscyklus. Det angiver, hvor længe vi kan svejse med maskinen i en svejsecyklus på 10 minutter. 60% af svejsecyklussen ved maksimal effekt betyder, at vi kan svejse med maskinen ved maksimal effekt i 6 minutter, hvorefter vi skal stoppe arbejdet i 4 minutter for at undgå overophedning af maskinen.

Det er værd at bemærke, hvilke elementer svejsemaskinen er udstyret med, om den indeholder de nødvendige ledninger og håndtag for at kunne bruge maskinen med det samme.

Afdelingen for svejseudstyr på E.O. Paton Institute of Electrical Welding tilbyder udstyr, der optimalt opfylder ovenstående kriterier, for at imødekomme behovene hos små og store autoværksteder. Enheder af denne type inkluderer:

ADI-serien – TIG DC og TIG AC/DC TIG DC og TIG AC/DC

PSI-serien – MIG/MAG DC

Væsentlige egenskaber ved Paton-svejsere
En vigtig egenskab ved PATON-enheder er deres lave vægt (ADI-5,7 kg; PSI-10,8 kg), som gør det muligt at bevæge dem frit. Både ADI-200 S DC TIG/MMA- og PSI-enheder er udstyret med en 3 eller 4 meter kabelholder fra den tyske producent Abicor Binzel. Sættet indeholder 3 eller 4 meter jordkabler af høj kvalitet med en strømkapacitet på mere end 300A. På autoværksteder er det mest almindelige udstyr en halvautomatisk svejsemaskine, sjældnere en TIG- eller MMA-svejsemaskine. De mest almindeligt svejsede elementer er tynde metalplader af blødt stål, stål med lavt kulstofindhold, højtryksstål med en tykkelse på op til 4 mm (gulve, metalplader, tærskler, skelet og støttestruktur). Den ideelle enhed til den svejsede type komponenter er PSI-seriens blink.

Hvis vi ønsker at svejse tynde aluminiumsplader, galvaniseret, rustfrit stål (emhætte, bilhætte – aluminiumsplader og galvaniseret), skal vi bruge en TIG-svejsemaskine.

Ved svejsning af aluminiumselementer bør vi bruge en svejsemaskine med AC-funktion. Galvaniserede plader og rustfrit stål kan svejses med en TIG-svejsemaskine udstyret med en DC-funktion.

Derfor er TIG AC/DC ADI 200 det ideelle apparat til at kombinere AC- og DC-funktioner. PATONs TIG- og MIG/MAG-maskiner giver os mulighed for at opnå svejsninger af høj kvalitet, både til svejsning af almindelige metalplader med lavt kulstofindhold og til svejsning af rustfrit stål og aluminium. En vigtig funktion i TIG-enheder er kontaktløs tænding takket være den indbyggede HF-funktion. Den kontaktløse hændelse er den første tænding af lysbuen uden at røre ved arbejdsemnet ved hjælp af en indbygget højspændingsgenerator. Gnistspringet mellem wolframelektroden og arbejdsemnet er begyndelsen på svejseprocessen. Mangel på HF-funktion påvirker svejsekvaliteten og beskadiger ofte wolframelektroden. En meget vigtig funktion ved svejsning af tynde metaldele er den indbyggede puls. Puls-TIG-svejsning bruges ved svejsning af dele, der er mindre end 1,5 mm tykke, hvor den forhindrer forbrænding af tyndt materiale. Puls-TIG-svejsning bruges også til svejsning af rustfrit stål. Pulsen påvirker reduktionen af den varmepåvirkede zone og dermed den manglende misfarvning af materialet.

Professionelle svejsemaskiner, der bruges under intensive arbejdsforhold
TIG ADI-200S-svejsemaskinen har mange nyttige funktioner ud over den førnævnte pulsering, hvis værdier nemt kan ændres på LCD-displayet. Blandt apparatets vigtigste funktioner er: indledende gasflow, startflow, strømstigningstid, strømfaldstid, kraterfyldningsflow, afsluttende gasflow, regulering af svejsestrøm, strømpulseringsfrekvens og fyldningsfaktor. Muligheden for at finjustere hver af de ovennævnte parametre gør det muligt at opnå en svejsning af meget høj kvalitet.

Ved hjælp af MIG/MAG-metoden svejser vi ulegeret og lavtlegeret stål hovedsageligt i CO2 og CO2 gasafskærmning, Ar+CO2. Højtlegeret stål svejses i et argonskjold med 1÷3% O2 eller 2÷5% CO2. Argon, helium eller blandinger heraf bruges til at svejse alle metaller, i praksis til Al, Mg, Ti, Zr og andre metaller og deres legeringer. MIG/MAG Pulse-svejsning er designet til at lette styringen af svejseprocessen i andre rumlige positioner end bunden, samt svejsning af ikke-jernholdige metaller og styring af smeltetykkelse, hvilket er særligt vigtigt ved svejsning af tynde materialer.

MIG/MAG-enheder fra PATON er universelle enheder med en migrator, TIG- og MMA-svejsemaskine. Indbyggede ekstra TIG- og MMA-funktioner udvider anvendelsesmulighederne. MIG/MAG-understøttelse og muligheden for at svejse pulvertråd (mulighed for at ændre migratorens polaritet) er de funktioner, der er værd at bemærke.

Ovenstående MIG/MAG, TIG, MMA inverter svejsemaskiner er designet til brug under intensive arbejdsforhold på værksteder og i bilindustrien. Muligheden for præcis regulering af hver parameter i inverterenheden, lysbuens stabilitet, små dimensioner, der gør det muligt at bruge sådanne enheder alle steder, høj pålidelighed, er de egenskaber, der gør denne type enheder efterspurgte af fagfolk i bilindustrien. Præcis styring af svejseparametrene og høj lysbuestabilitet påvirker opnåelsen af en pålidelig svejsning af høj kvalitet, som er særlig vigtig i bilindustrien.